Kézírás - Vajon ki használja még? - Online Gépelő- és Digitalizáló Iroda

Kézírás – vajon ki használja még?

Kijelenthetem, hogy napjainkban nagyjából mindent számítógépen írunk meg. Ha egy fontosabb levelet kell írni, megírjuk Word-ben, formázzuk, kinyomtatjuk. A mindennap levelezéseinket, jegyzeteinket is számítógépben írjuk meg. Felsőoktatásban lassan már a középiskolában a tanulók is inkább gépelnek.

A Magyar Posta levél forgalma folyamatosan csökken. 2002-ben egymilliárdnál is több volt a küldemények száma, 2010-re 800 ezer alá csökkent. 2012-ben egy ember átlagosan 3 darab levelet ad fel. Világszerte és hazánkban rohamosan csökken a kézzel írt vagy papíron küldött levelek száma.

Magyar kézírás
Magyar kézírás

Kézírás Magyarországon – Manapság a gyerekek három-négy évet töltenek azzal, hogy az általános iskolában megtanulják a folyóírás technikáját. A magyar iskolákban folyóírást tanítanak, azaz azt, hogyan lehet a betűket úgy leírni és összekötni, hogy a ceruzát minél kevesebbszer kelljen felemelni a papírról. Ez nagyon jó, de végül is megtanulnak egy olyan írást, ami alig hasonlít a nyomtatott betűkhöz, és ami ráadásul később alkalmatlan a gyors írásra. Amikor gyorsan kell írni akkor a szépírás szétesik és gyakran olvashatatlan lesz. Az iskolákban még most is az 1978-as tanterv által meghatározott köralapú, cés kötésű álló írást tanítják.

Mindazonáltal nem szabad elsiklani afölött, hogy a magyar diákok kettős életet élnek. Magánéletben főként csak számítógépen írnak (cset, e-mail, SMS, Facebook). Az iskolában azonban a dolgozatokat, érettségit kézzel írják. Néhol megengedik, hogy egy-egy házi dolgozatot kinyomtatva adjanak be, de mindig tisztázni kell a paraméreteket. A tanárok is kezdik észrevenni, hogy haladni kell a korral, nem lehet a számítógép felett elsiklani.

Kézírás Amerikában – Az angolszász országokban már évtizedek óta a nyomtatott írást tanítják. Elég sok félreértést okozott tavaly az a hír, hogy az Egyesült Államokban mára 42 államban szüntették meg a hagyományos folyóírás oktatását az iskolákban. Nem a kézírás tűnt el, megismerik a nyomtatott betűk írását, de a folyóírások helyett kötelező lett a tízujjas gépelés. (Tanulnak szövegszerkesztést és a házi feladatokat is számítógépen kérik.)

Kézírás Németországban – Németországban az iskolások először a nyomtatott írás tanuljak meg, aztán a nyomtatott íráshoz közel álló folyóírást, amiből három különböző variáció él. Egyre jobban jellemző, hogy a betűk összekötését egy idő után elhagyják. Vita folyt, hogy miért van szükség a kétféle kézírás megtanítására, ezért 2012-ben kísérleti jelleggel már csak a megújított nyomtatott betűs íráshoz a lehető legközelebb álló „alapírást” tanítják.

Melyik a helyes út?

“A közép a biztos út, Oh, de melyik nem közép itt?” /Csongor és Tünde, Vörösmarty Mihály/

Hogyan befolyásolja a kommunikációt, gondolkodást, szövegalkotást az, hogy egyre inkább csak gépen írunk? A kézírás elkorcsosulása már a golyóstoll megjelenésével kezdődött, ugyanis azzal eleve nem lehet szépen írni. A kézírás mellett szól, hogy írás előtt gondolkozni kell, valamint fejleszti a jobb és bal félteke működését. A számítógépes írás ezzel ellentétben teljesen automatikus: bármit-bármikor javíthatunk, törölhetünk, másolhatunk. Sokan tartanak az írástanulással megszerezhető korai készségek elveszítésétől, de ahogy egy tanulmányban idézik, Rachel Cohen francia pedagógus kutatásai meggyőzték az aggodalmaskodókat arról, hogy a számítógéppel való írás megtanulásához nincs szükség a kéz motorikus koordinációjának lehetőségét biztosító érési folyamatok bevárására sem. A kézírás biztosan nem fog elveszni életünkből, de szerepe már most is jelentősen átalakult. Umberto Eco szerint miután egyre kevesebben használják a szépírást, annak egyre nagyobb értéke lesz, klasszikus művészetté válik, és már ma is nagyobb értéke van egy kézzel írott levélnek vagy meghívónak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

9 + 10 =

Skip to content